666

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ دکتر ساکت، جامعه شناس، در جلسه نقد و بررسی کتاب «زوال پدر سالاری» نوشته دکتر «محمد امین قانعی راد» که با حضور علاقمندان و جامعه شناسان و نویسنده این کتاب در یازدهمین برنامه جمعه های پردیس کتاب، برگزار شد، اظهار کرد: دکتر قانعی راد، متولد ۱۳۳۴ در شهر ری است و چندین سال ریاست انجمن جامعه شناسی ایران را برعهده داشته است، همچنین مولف ۱۵ جلد کتاب در حوزه جامعه شناسی علم و فن آوری است و ۱۰۰ مقاله علمی و تحقیقاتی دارد.
دکتر ساکت در خصوص کتاب زوال پدر سالاری، گفت: این کتاب دارای پیشگفتاری مفصل است و در حقیقت این پیشگفتار خلاصه ای از مباحث بنیادین داخل کتاب را مطرح می کند و بسیار جذاب و خواندنی است.
وی افزود: بنای اصلی کتاب در موضوع دگرگونی ساختار قدرت در خانواده یا مدنی تر شدن ساختار خانواده است و در این زمینه ۱۷ مقاله و گفتگو جمع آوری شده است.

تلاش نویسنده برای گسترش فرهنگ گفتگو در خانواده
دکتر ساکت تصریح کرد: در این کتاب، درخصوص دلایل پدر سالاری و زوال آن، دلایل مختلفی مطرح شده که ازجمله می توان گفت؛ چون معمولا پدر خانواده همه منابع مالی و اقتصادی خانواده را تامین می کند و دیگر اعضا خانواده فقط مشارکت دارند، این موضوع باعث ایجاد فضای دموکراتیک در خانواده می شود لذا باید مهارت گفتگوی عقلانی و همدلی هم شکل بگیرد در غیر این صورت شاهد تنش هایی در خانواده خواهیم بود که نهایتاً منجر به طلاق عاطفی و روحی یا حتی طلاق قانونی می شود.
وی بیان کرد: نویسنده در این کتاب دنبال گسترش فرهنگ گفتگو در خانواده است و در حال حاضر بیشتر این فرهنگ سازی به دوش آموزش و پرورش و صدا و سیما است که این دو نیز به خوبی کار خود را انجام نمی دهند.
وی با بیان اینکه پدر سالاری سیاسی را هم باید نقد کرد، گفت: ما به نکات آسیب و بحران در جامعه توجه نداریم و بیشتر به رفتار مسئولان توجه می کنیم لذا نقد سیاسی داریم ولی از نقد اجتماعی غفلت می کنیم.

دوران مشروطه؛ زمان آغاز پدرسالاری
همچنین دکتر قانعی راد، نویسنده کتاب «زوال پدر سالاری» خاطرنشان کرد: منظور از پدر سالاری پدر خشن و چوب به دست که در طی تاریخ ظلم کرده نیست بلکه پدری است که تصمیم گرفته و حمایت کرده و در پی ستم تاریخی نیست بلکه این پدر از اقتدار خود در شرایط متفاوت استفاده می کند.
وی شروع داستان پدر سالاری را از دوران مشروطه دانست و افزود: پدر سالاری چارچوب اجتماعی وسیعی دارد و پدر سالار که مرد است چارچوب تصمیم و اقتدار و مراقبت را احیا می کند ولی در این میان نباید نقش زن را نادیده گرفت چراکه در نبود پدر سالار، مادر سالار آن نقش را احیا می کرد.
رئیس انجمن جامعه شناسان ایران در ادامه با بیان اینکه نباید گذشته تاریخ را سیاه ببینم، گفت: مدرنیته، گذشته تاریخ را سیاه به تصویر می کشد و تصویری یک طرفه از تاریخ ارائه می دهد.
وی با اشاره به اینکه امروزه پدر سالاری دچار زوال شده است و جامعه ایرانی به سمت دموکراتیزه شدن پیش می رود، اذعان کرد: جمهوری اسلامی نقش زیادی در زوال پدر سالاری داشت؛ شکاف بین پدر و فرزندان، در اوایل انقلاب رخ داد اما جنبش هایی مانند دوم خرداد و فضاهای جدید ارتباطی و مجازی در این زوال نقش آفرینی کردند.

زوال پدر سالاری و از بین رفتن حس امنیت 
دکتر قانعی راد افزود: در زمان پدرسالاری، افراد خانواده امنیت داشتند ولی آزاد نبودند اما اکنون آزاد هستند ولی نمی دانند چطور تصمیم بگیرند لذا یک نوع عدم امنیت را در جامعه می بینیم.
وی با نگاه به خانواده کنونی گفت: در حال حاضر هر دو طرف یعنی مرد و زن و حتی بچه ها می خواهند تصمیم بگیرند و پروژه خود را جلو ببرند بدون اینکه حدود و مرزی را مشخص کنند و به رسمیت بشناسند؛ هر کس در خانواده حق خود می داند که حرف خودش را پیش ببرد و مردانگی یا زنانگی خود را ثابت کند لذا خانواده دچار خشنونت می شود و بعد طلاق های عاطفی و حقوقی پیش می آید.
این جامعه شناس و استاد دانشگاه های تهران، با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها دچار طلاق عاطفی هستند و در نهایت از هم پاشیده می شوند، گفت: فقدان روابط اجتماعی و وجود خشونت های کلامی و جسمانی، از عوامل تاثیر گذار بر خانواده است از طرفی، ساختار خانواده دچار دگرگونی شده و سهم جوانان افزایش یافته است، همچنین تصمیم گیری در مورد خیلی از مسایل را زنان حق خودشان می دانند و ساختارها در حال تغییر است.

افزایش سهم جوانان در تصمیم گیری
وی ادامه داد: در حال حاضر سن و سال تصمیم گیری در خانواده به ۱۳ سال کاهش یافته و جوانان به یک بلوغ فرهنگی رسیده  اند، اکنون سواد تصویری و مجازی نوجوانان بالا رفته است و همان جهان دیدنی که پیران قدیمی داشتند، به جوانان رسیده است.
قانعی راد با بیان اینکه فقدان پدر سالاری، سالارهای جدیدی مانند مردسالاری، زن سالاری و کودک سالاری را معرفی کرده است، افزود: مرد سالاری، گردن کلفتی است، زن سالاری یک قدرت برگرفته از مرد است و فاجعه آمیزتر، کودک سالاری است که به محو تاریخ می پردازد.
وی خاطرنشان کرد: کوک سالاری به بی فرهنگی و مرد سالاری به بربریت و زن سالاری به تقلید از مرد منجر خواهد شد.
وی در خصوص زوال پدر سالاری گفت: در برهه ای از زمان، این مردها بودند که راه زوال پدر سالاری را گشودند به عبارتی دیگر این زوال در نتیجه جنگ بین جوان و نوجوانان و یا مرد با زن اتفاق نیفتاد بلکه جامعه ما دچار تغییراتی شد، علاوه بر این، زمانی که زنان ما چادر پوشیدند و گفتند مرگ بر شاه، زوال پدر سالاری آغاز شد.

قرار گرفتن خانواده بین دوراهی دیوانی شدن و کالایی شدن 
قانعی راد در ادامه به دوراهی مدنی شدن خانواده و فرو پاشی آن اشاره کرد و گفت: زمانی که بحث از فروپاشی خانواده است دو موضوع کالایی شدن خانواده و دیوانی شدن را باید در نظر گرفت که کالایی شدن خانواده به معنای ارتباط با بازار است و دیوانی شدن خانواده به معنی ارتباط خانواده با دولت است که نباید اتفاق بیفتد.
این جامعه شناس در خصوص کالایی شدن خانواده گفت: اینکه امروز زنان در جامعه به دنبال دریافت مهریه هستند و به مهریه به عنوان امر اقتصادی و کالایی نگاه می کنند، ناشی از همین مسئله است همچنین تلقی کردن کار خانه داری به عنوان یک کار اقتصادی، از جمله رویکردهای جدید دولت است.
وی درخصوص ایجاد بنگاه های همسریابی گفت: نگاه به مقوله همسریابی در جامعه با نگاه به بنگاه های املاک و ماشین، کار صحیحی نیست و ابتدا باید از مسئولان پرسید آیا حاضر هستند عکس دختر خودشان در وبگاه بگذارند آنگاه ما هم عکس فرزندانمان را در وبگاه خواهیم گذاشت.

نقد به مداخله دولت در خانواده
وی ادامه داد: متاسفانه امروز دخالت دولت در عرصه خانواده و ازدواج را به طور کاملاً مشهود می بینیم و ایجاد صندوق بیمه ازدواج، بیمه مهریه، مالیات بر مهریه، معیار تعیین مهریه و نگاه به کار خانه داری به عنوان یک کار اقتصادی، از جمله رویکردهای جدید دولت و سازمان ها است این در حالی است که کار در خانه، یک کار اقتصادی نیست بلکه یک کار عاطفی و اجتماعی است و نباید نهاد خانواده را وابسته به بخشنامه کرد چراکه خانواده باید به اجتماع برگردد.

نمی توان این تألیف را کتاب دانست 
در این جلسه، دکتر بخشی، جامعه شناس با انتقاد از نام کتاب گفت: به جای نام جذاب کتاب یعنی «زوال پدرسالاری» بهتر بود از عنوان  «مداخله دولت در خانواده» نام برده می شد.
وی در انتقاد از خود کتاب گفت: این کتاب برگرفته از یکسری مقالات و سخنرانی ها است که مانند نخ تسیبح به هم مرتبط شده اند و نمی توان به آن نام کتاب را نهاد.
این جامعه شناس منتقد افزود: یک خواننده نمی تواند گام بگام از ابتدا تا انتها با فصول این کتاب پیش برود چراکه برخی از فصول کاملاً منقطع بوده و به فصول دیگر ارتباطی ندارد.
بخشی خاطرنشان کرد: آمارها و مواخذ در این کتاب بسیار کم است و این منابع و مواخذ برای یک سخنرانی خوب مناسب است ولی برای یک کتاب، خوب نیست.

کد خبرنگار: ۹۵۰۱۱۷۳

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image