3129

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ علی یوسفی، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در جلسه ای با عنوان «تحلیل نیروهای اجتماعی ایران» که در دفتر حزب مردم سالاری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ملزومات اصلی فعالیت سیاسی و حزبی، دارا بودن دانش سیاسی و به ویژه جامعه شناسی سیاسی است.
این جامعه شناس با بیان اینکه موضوع اصلی جامعه شناسی سیاسی، بررسی رابطه و تاثیر متقابل حکومت و جامعه بر یکدیگر است،
تصریح کرد: یکی از کارهایی که برای پی بردن به رابطه و تاثیر متقابل حکومت و جامعه بر یکدیگر باید انجام دهیم این است که نیروهای اجتماعی را تحلیل و بررسی کنیم.

گروه بندی های حاصل از شکاف های اجتماعی
رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد، اذعان کرد: شکاف های اجتماعی موجب گروه بندی هایی در جامعه می شود، به عنوان مثال شاهد شکاف بین طبقات فرادست و فرودست، شکاف بین گروه های مذهبی و قومی، شکاف بین نسل قدیم و نسل جدید، شکاف بین شهر و روستا و شکاف بین مردان و زنان هستیم.

لزوم شناسایی شکاف ها و تعارضات
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: بنابراین کسی که می خواهد سیاست ورزی کند باید شکاف ها و تعارض های اولیه ای که در جامعه وجود دارد را شناسایی کند.

تعارض سنت و مدرنیته
یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از تعارض هایی که در جامعه ما و اغلب جوامع دیگر وجود دارد، تعارض سنت و مدرنیته است و گروه بندی های مختلف اجتماعی بر پایه این تعارض قابل شناسایی هستند به گونه ای که جمع وسیعی طرفدار سنت هستند و جمع وسیع دیگری طرفدار مدرنیته هستند که این به معنی تعارض اجتماعی است.

تعارض دولت و ملت
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی دیگر از این تعارض های مهم اجتماعی، تعارض دولت و ملت است، ادامه داد: در جوامع، بخشی از مردم طرفدار دولت هستند و بخش دیگری در صف ملت قرار دارند، به عنوان مثال در زمان انقلاب اسلامی این تعارض بسیار فعال شده بود و جمعیت عظیمی در صف ملت بودند و جمعیت محدودی در صف طرفداران حکومت شاه قرار داشتند.

دسته بندی های حاصل از شکاف های اجتماعی
این جامعه شناس افزود: پس از شناسایی شکاف ها و تعارض هایی که در جامعه وجود دارد باید ببینیم بر پایه این شکاف های اجتماعی چه دسته بندی هایی به وجود آمده است؛ به عنوان مثال اگر در جامعه ای شکاف قومی وجود دارد و یک قوم در حاشیه قرار گرفته است و دچار محرومیت های شدید شده و مورد تبعیض قرار گرفته است، وضعیت آن قوم در مقابل اقوام دیگر که معمولاً یک قوم برتر هم در میان آن ها وجود دارد چگونه است. آیا بحث قوم اقلیت و قوم اکثریت است، آیا بحث قوم مسلط و قوم تحت سلطه است و یا موارد دیگری را شامل می شود.

وجود یک تعرض بالقوه قومی در ایران
رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در جامعه ما یک تعارض بالقوه قومی وجود دارد، تصریح کرد: در اوایل انقلاب نزاع های قومی بسیار شدیدی در ایران وجود داشت و در ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان، این تعارض های قومی و نزاع های قومی پررنگ تر بود.
وی یادآور شد: هنگامی که در انتخابات، رأی ها سبقه قومی پیدا می کند به معنی این است که تعارض قومی در شرف فعال شدن است و اکنون در جامعه ما تا حدودی یک تعارض و شکاف اجتماعی نیمه فعال وجود دارد.
معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، رأی ها سبقه قومی پیدا کرد، به عنوان مثال قریب به اتفاق اهل سنت به آقای روحانی رأی دادند.

جدی شدن بحران «اعتماد»
یوسفی با بیان اینکه شکاف اجتماعی بین سنت و تجدد در جامعه ایران فعال است، ابراز کرد: «بحران اعتماد» در جامعه ما بسیار جدی است اما «بحران مشروعیت» نداریم.

کد خبرنگار و عکاس: ۹۴۰۱۱۴۳

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image