MGHT3335 copy

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین هادی قابل، محقق و پژوهشگر دینی در کانون بعثت اخلاق به سخنرانی پیرامون موضوع حیات و زوال حکومت ها از نگاه قرآن و امام علی(ع) پرداخت و اظهار کرد: از منظر امام علی(ع)، پنج عامل باعث زوال حکومت ها می شود که از میان آن ها، اولین عامل، ظلم و ستم است.

ظلم حکومت؛ ابزارِ زوال و هلاکت جامعه
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه ظلم حکومت، ابزارِ هلاکت جامعه و زوال حکومت و قدرت است، افزود: نقطه مقابل ظلم، اصلاح و عدل و عدالت است و اگر جامعه ای مصلح باشد خدا هرگز آن را هلاک نمی کند.

توزیع ثروت؛ عامل دوام جامعه
این محقق تصریح کرد: اگر قدرت و ثروت در یک گروه، جمع و متمرکز شود، تبدیل به ابزار هلاکت آن جامعه می شود اما اگر قدرت و ثروت، در جامعه توزیع شود، عامل دوام آن جامعه است.
حجت الاسلام قابل با اشاره به اینکه اگر حکومتی حقوق شهروندان را رعایت کند، در آن جامعه، نافرمانی مدنی صورت نخواهد گرفت، اذعان کرد: اگر مردم یک جامعه از قدرت و ثروت و امکانات برخوردار باشند، نافرمانی مدنی نمی کنند.
وی ادامه داد: منظورم این نیست که همه به یک اندازه ثروت و قدرت و امکانات داشته باشند بلکه منظورم این است فقط شرایط برای همه مهیا باشد که بتوانند در اجتماع، ترقی کنند و به ثروت و قدرت مشروع دست یابند.

عامل به وجود آمدن فتنه
وی با اشاره به اینکه در چنین جامعه ای، فتنه صورت نخواهد گرفت، افزود: در واقع خود حکومت ها عامل به وجود آمدن فتنه هستند.
این پژوهشگر دینی یادآور شد: حکومت شاه خودش باعث شد اعتصاب ها و اعتراض ها به وجود بیاید و مردم به خیابان بیایند و نافرمانی کنند، زیرا در آن حکومت، بی عدالتی و جور و ظلم وجود داشت.

زوال حکومت و قدرت به دست مالک الرقاب ها
این محقق خاطرنشان کرد: اکنون عده ای خود را مالک الرقاب جامعه می دانند و فکر می کنند همه چیز باید همواره در چرخه آنان بچرخد. این افراد معتقدند هم قدرت باید در چرخه آنان باشد و هم ثروت؛ این ها اسباب زوال حکومت و قدرت هستند.
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: اگر می خواهید حکومتی پایدار باشد، باید قدرت و ثروت را توزیع کنید، گفت: ممکن است در مدتی حکومت جائر بر سر کار باشد و با زور حکومت کند، اما این برای باطل فقط یک جَوَلان است و ثبات ندارد و بعد از چند صباح می رود.
وی اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در جای دیگری می فرمایند: دولت عدل مثل یک نَسَب برای انسان ها، سبب اتصال آن ها می شود اما دولت جور و ستم، باعث جدایی انسان ها می شود و دل ها را از هم دور می کند.

تقسیم به خودی و ناخودی؛ عامل دور شدن اعضای جامعه از یکدیگر
این پژوهشگر دینی گفت: ما در سال های اول انقلاب طور دیگری بودیم اما اکنون طور دیگری هستیم و به دسته دسته کردن ها، خودی و ناخودی کردن ها و هر روز فتوا صادر کردن ها دچار شده ایم.
این محقق ابراز کرد: با کمال تاسف به تازگی نیز یکی از این علما بدون توجه به جایگاه علمی اش فتوا داده است که «اگر کسی مطیع امر ولایت فقیه نباشد مشرک است». با این حساب ما در این کشور افراد مشرک بسیاری داریم و برخی از آنان، علمای حوزه هستند، برخی از آنان ممکن است از نظر اندیشه ای، ولایت فقیه را قبول نداشته باشند؛ چه در گذشته و چه در حال حاضر.
حجت الاسلام قابل تصریح کرد: این تفکرات همان تفکرات صدر اسلام است که از زمان امیرالمومنین(ع) شروع شد و ابتدا خوارج نهروان و بعد فرقه های دیگر به وجود آمدند.

فرقه سازی از طریق تریبون های عمومی
وی اذعان کرد: اکنون هم ما در فرقه سازی دست بالایی داریم و تریبون های عمومی که در دست بسیاری از افراد است، فرقه سازی می کنند.
این پژوهشگر دینی افزود: آقای بزرگوار دیگری در دوره انتخابات گفته بود: اگر کسی در انتخابات شرکت نکند و رأی ندهد، جهنمی خواهد بود و به جهنم خواهد رفت؛ این فتوای جدید، جزو بدعت هایی است که در دین گذاشته می شود.
این محقق، چهار عامل دیگر زوال حکومت ها از نگاه امام علی(ع) را سوء تدبیر، متولی شدن فرومایگان، رها کردن اصول و چسبیدن به فروع و ریختن خون بیگناهان برشمرد.

کد خبرنگار: ۹۴۰۱۱۴۳

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image