MGHT3338 copy

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین هادی قابل، محقق و پژوهشگر دینی، در کانون بعثت اخلاق به سخنرانی پیرامون موضوع حیات و زوال حکومت ها از نگاه قرآن و امام علی(ع) پرداخت و گفت: «ظلم»، «سوء تدبیر»، «متولی شدن فرومایگان»، «رها کردن اصول و چسبیدن به فروع» و «ریختن خون بی گناهان»، پنج عامل زوال حکومت ها از نگاه امام علی(ع) است.

ظلم و ستم
وی در ادامه به شرح این پنج عامل پرداخت و با بیان اینکه اولین عامل زوال یک حکومت، ظلم و جور و ستم است، گفت: نقطه مقابل ظلم، اصلاح و عدل و عدالت است و اگر جامعه ای مصلح باشد خدا هرگز آن را هلاک نمی کند.
این محقق تصریح کرد: اگر قدرت و ثروت در یک گروه، جمع و متمرکز شود، تبدیل به ابزار هلاکت آن جامعه می شود اما اگر قدرت و ثروت، در جامعه توزیع شود، عامل دوام آن جامعه است.
حجت الاسلام قابل با اشاره به اینکه اگر حکومتی حقوق شهروندان را رعایت کند، در آن جامعه، نافرمانی مدنی صورت نخواهد گرفت، اذعان کرد: اگر مردم یک جامعه از قدرت و ثروت و امکانات برخوردار باشند، نافرمانی مدنی نمی کنند.
وی ادامه داد: منظورم این نیست که همه به یک اندازه ثروت و قدرت و امکانات داشته باشند بلکه منظورم این است فقط شرایط برای همه مهیا باشد که بتوانند در اجتماع، ترقی کنند و به ثروت و قدرت مشروع دست یابند.
وی با اشاره به اینکه در چنین جامعه ای، فتنه صورت نخواهد گرفت، افزود: در واقع خود حکومت ها عامل به وجود آمدن فتنه هستند.
این پژوهشگر دینی یادآور شد: حکومت شاه خودش باعث شد اعتصاب ها و اعتراض ها به وجود بیاید و مردم به خیابان بیایند و نافرمانی کنند، زیرا در آن حکومت، بی عدالتی و جور و ظلم وجود داشت.
این محقق خاطرنشان کرد: اکنون عده ای خود را مالک الرقاب جامعه می دانند و فکر می کنند همه چیز باید همواره در چرخه آنان بچرخد. این افراد معتقدند هم قدرت باید در چرخه آنان باشد و هم ثروت؛ این ها اسباب زوال حکومت و قدرت هستند.
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) می فرماید اگر می خواهید حکومتی پایدار باشد، باید قدرت و ثروت را توزیع کنید، گفت: ممکن است در مدتی حکومت جائر بر سر کار باشد و با زور حکومت کند، اما این برای باطل فقط یک جَوَلان است و ثبات ندارد و بعد از چند صباح می رود.
وی اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در جای دیگری می فرمایند: دولت عدل مثل یک نَسَب برای انسان ها، سبب اتصال آن ها می شود اما دولت جور و ستم، باعث جدایی انسان ها می شود و دل ها را از هم دور می کند.
این پژوهشگر دینی گفت: ما در سال های اول انقلاب طور دیگری بودیم اما اکنون طور دیگری هستیم و به دسته دسته کردن ها، خودی و ناخودی کردن ها و هر روز فتوا صادر کردن ها دچار شده ایم.
این محقق ابراز کرد: با کمال تاسف به تازگی نیز یکی از این علما بدون توجه به جایگاه علمی اش فتوا داده است که «اگر کسی مطیع امر ولایت فقیه نباشد مشرک است». با این حساب ما در این کشور افراد مشرک بسیاری داریم و برخی از آنان، علمای حوزه هستند، برخی از آنان ممکن است از نظر اندیشه ای، ولایت فقیه را قبول نداشته باشند؛ چه در گذشته و چه در حال حاضر.
حجت الاسلام قابل تصریح کرد: این تفکرات همان تفکرات صدر اسلام است که از زمان امیرالمومنین(ع) شروع شد و ابتدا خوارج نهروان و بعد فرقه های دیگر به وجود آمدند.
وی اذعان کرد: اکنون هم ما در فرقه سازی دست بالایی داریم و تریبون های عمومی که در دست بسیاری از افراد است، فرقه سازی می کنند.
این پژوهشگر دینی افزود: آقای بزرگوار دیگری در دوره انتخابات گفته بود: اگر کسی در انتخابات شرکت نکند و رأی ندهد، جهنمی خواهد بود و به جهنم خواهد رفت؛ این فتوای جدید، جزو بدعت هایی است که در دین گذاشته می شود.

سوء تدبیر و نبود عقل
این محقق، دومین عامل زوال حکومت ها از دیدگاه امام علی (ع) را سوء تدبیر و نبود عقل دانست و عنوان کرد: اگر عقل و تدبیر وجود داشته باشد، اُلفت و محبت در جامعه افزایش می یابد و اگر عقل و تدبیر نباشد، نفرت افزایش می یابد.
وی یادآور شد: انسان های بسیاری هستند که در ظاهر انبانی از علم دارند اما در واقع جاهل هستند زیرا عقل ندارند.
وی با اشاره به عالمانی که به علم خودشان عمل نمی کنند، گفت: متاسفانه ما در درون جامعه مان دچار چنین عالمانی هستیم؛ آن ها عقل بهره گیری از علمشان را ندارند.
حجت الاسلام قابل اظهار کرد: یکی از ایراداتی که ما در سال های ۵۶ و ۵۷ به رژیم شاه می گرفتیم این بود که چرا ما با این همه ثروت خدادادی، این همه فقیر و بیقوله نشین و کپرنشین داریم؛ الحمدلله بعد از ۳۸ سال در این کشور، یک کاندیدایی پیدا شد که همین حرف ها را در این زمان بزند.
وی خطاب به آن کاندیدا گفت: در این ۳۸ سال چه کسی حاکم بوده است و قدرت دست چه کسی بوده است؛ دست خود شماها بوده است، در این ۳۸ سال چه کار می کردید، چشمتان را بسته بودید؟ الحمدلله ۳۸ سال است که شما سِمَت و مسئولیت و قدرت داشتی.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: ماها که در هیچ کاری نبودیم و اگر یک کلام حرفی هم می زدیم باید تاوانش را می دادیم و تاوانش را هم داده ایم.
این محقق افزود: شما به کسانی که می توانستند تدبیر درستی داشته باشند مهلت ندادید؛ اگر مهلت داده بودید اکنون ما دچار فقرو فساد نبودیم؛ این فقر و فساد حاصل سوء تدبیری ها است.
حجت الاسلام قابل ابراز کرد: در حدود سال ۸۵ در نجف آباد من در طی صحبت هایی که در حزب مشارکت داشتم خطاب به برادران اطلاعات گفتم ای برادران اطلاعات که امروز در اینجا حضور دارید و می دانم که در جمع ما هستید، این حرف من را ثبت کنید، این آقای احمدی نژاد که الان در رأس کار قرار گرفته است و می گوید کارنامه این ۲۶ سال، همه اش فساد و تباهی و سیاهی بوده است، منظورش این است که ۱۰ سال دوره رهبری حضرت امام و ۱۷ سال دوره رهبری رهبر انقلاب هم تمامش فساد و تباهی و سیاهی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در ادامه به آن ها گفتم روزی خواهد رسید که این آقای احمدی نژاد در برابر رهبری خواهد ایستاد و شما در آن روز هیچ کاری نمی توانید بکنید.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه من تاوان این حرف را دادم، تصریح کرد: من را به دلیل حرف زدن بر علیه رئیس جمهور محاکمه کردند. اما خودشان بعداً گفتند این ها گروه منحرف بودند و انحرافیون از آب در آمدند.

روی کار آمدن فرومایگان
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه امیرالمومنین روی کار آمدن فرومایگان را سومین عامل زوال حکومت ها بر می شمرد، اذعان کرد: روی کار آمدن فرومایگان، تازه به دوران رسیده ها و افراد بی رگ و ریشه زوال حکومت را در پی خواهد داشت و در نقطه مقابل آن به کارگیری انسان های ارزشمند، فاضل، فهمیده، کاردان و افرادی که برای قدرت و ثروت و مقام کیسه ندوخته اند باعث دوام حکومت خواهد شد.
این محقق یادآور شد: امیرالمومنین(ع) می فرماید متولی شدن انسان های پست، رزل، فرومایه و نوکیسگان باعث انحلال حکومت و پشت کردن جامعه به حکومت می شود. این افراد فقط به دنبال پست و مقام برای خودشان و اطرافیانشان هستند.

رها کردن اصول و چسبیدن به فروع
وی با بیان اینکه چهارمین عامل زوال حکومت و جامعه از دیدگاه امام علی(ع)، رها کردن اصول و چسبیدن به فروع دین است، گفت: مردم ما برای انقلاب کردن، اصولی داشتند که آن ها را در شعارهایشان بیان می کردند؛ از جمله استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی.
وی با تاکید بر اینکه استقلال و آزادی جزو اصول ما بود، گفت: ما در دوران انقلاب، هیچگاه در تظاهرات هایمان شعاری راجع به حجاب نداده بودیم؛ اینکه حکومت و دائیه داران حکومت، به جای اصول به فروعات می چسبند، سبب زوال حکومت می شود.
این محقق عنوان کرد: وقتی شما آزادی ها را از جامعه می گیرید و در عوض می چسبید به امر به معروف و نهی از منکر و بخش زیادی از بودجه کشور را در این راه خرج می کنید، حالا بفرمایید نتیجه و بازده ۳۸ سال امر به معروف و نهی از منکر شما چه بوده است؟
وی با بیان اینکه مسئولان، در جواب این سئوال، پاسخی برای عرضه کردن ندارند، ادامه داد: آن ها هر آنچه که می خواستند، روز به روز عکس آن را نتیجه گرفتند.

ریختن خون بی گناهان
حجت الاسلام قابل تصریح کرد: پنجمین عامل زوال حکومت ریختن خون بی گناه است.
وی افزود: حتی اگر خون یک بی گناه در جامعه اسلامی ریخته شود و حکومت، بی تفاوتی نشان دهد، پایه های آن حکومت سست و ضعیف می شود.
این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما دچار این مسئله هستیم و مسئولانمان به جای اینکه برای بقای حکومت، این روایات امام علی(ع) را مدنظر قرار دهند، به آن ها توجهی ندارند.
این محقق افزود: ما این مسائل را در کلاس درس بزرگانی آموختیم که بسیاری از آنان وقتی به قدرت رسیدند، گویا معتقد شدند این قسمت های نهج البلاغه نباید در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبرنگار: ۹۴۰۱۱۴۳

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image