13950905000286_Test_PhotoH

به گزارش ایران نیوزآنلاین به نقل از خبرگزاری فارس؛ حسن رحیم‌پور ازغدی یکشنبه‌ دهم بهمن ماه در پانزدهمین اردوی آموزشی، تشکیلاتی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با عنوان «جهاد اکبر» که در حسنیه سادات رضوی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه باید مؤلفه‌های انقلابی گری در ساحت دانشگاه و دانشجو با تمرکز به عنصر معنویت و عقلانیت تعریف شود، اظهار داشت: اگر نحوه تعامل معنویت و عقلانیت درست تعریف و تبیین نشود، در فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی انقلابی، افراد به انسان‌های یک‌بعدی و ناقص تبدیل خواهند شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی معنویت بدون عقلانیت را باعث تبدیل‌شدن به مفاهیم شبه معنوی و مضر دانست و افزود: افراطی‌گری معنوی نیز بسیاری از فعالیت‌ها را نامعقول و نامشروع جلوه می‌دهد و باید تأکید کرد که این نوع معنویت کاملاً در تقابل بامعرفت صحیح و عقلانیت است که نمونه آن را می‌توان مقدس نمایی به‌جای پذیرش امر جهاد مقدس دانست.

رحیم‌پور ازغدی بابیان اینکه ادعای عقلانیت بدون خلوص و ایمان شعار و دروغی برای انقلابی گری است، تصریح کرد: درواقع انقلابی‌گری بدون روح ایثار و جهاد بی‌معناست و برای انقلابی ماندن باید بتوان دو مفهوم معنویت و معرفت را باهم تجمیع کرد.

وی ادامه داد: معنویت به مفهوم خلوص، ایثار، ایمان و معرفت به مفهوم شناخت صحیح ضوابط الهی و معرفتی باید برای انقلابی ماندن کنار هم باشند و باهم از آن‌ها استفاده کنیم و مشخص شود این معنویت در هر مسیر چه اهداف و نتایجی در بردارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه درگذشته و تاریخ معاصر ایران هم جریان‌های مختلفی تحت عناوین مختلف از عقلانیت، پیشرفت و حتی کلمه انقلاب استفاده کردند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از جریان‌های ضد دینی با همین شعار، برای تبدیل حکومت قاجار به پهلوی، کشور را به بیگانگان ازجمله انگلیس فاسد فروختند.

رحیم‌پور با اشاره به تاریخ معاصر و استفاده شاه از شعار مدرنیته گفت: پهلوی حکومتی بود که با شعار مدرن سازی ایران پا به عرصه گذاشت اما در عمل فقط خیانت، وابستگی، ایران فروشی و ایران عقب‌مانده و غارت‌زده دیده می‌شد.

وی بابیان اینکه مدرن شدن از مشروطه و قبل از آن در ایران مطرح‌شده است، افزود: نتیجه انقلاب نو و نوگرایی تحت عنوان پیشرفت و مدرنیته  همراه با معنویت و عقلانیت نبود که درنهایت منجر به خیانت شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه جریان‌های مخالف پهلوی اول و دوم با گرایش‌های متفاوت از نوعی انقلابی‌گری می‌گفتند که به دودسته تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: دسته اول جریان‌های مذهبی بودند که مسلمانانه وارد عرصه شدند اما دسته دوم، جریان‌هایی بودند که به‌شخصه مسلمان یا بی‌دین بودند؛ اما مسلک آن‌ها در دوره شاه مسلکی غیر اسلامی بود و غالباً ناسیونالیسمی و سکولار غربی یا سوسیالیستی و چپ یا لیبرالیستی و راست بودند و درواقع به دنبال معنویت و اسلام نبودند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه رضاخان با مذهب نمایی موفق به مطرح کردن خود شد، خاطرنشان کرد: رضاخان شخصیتی بی‌سواد، بی‌فکر و قلدر بود اما با مشاوره انگلیس دست به برپایی هیئت‌های مذهبی زد و موفق به مطرح کردن خود شد.

وی بابیان اینکه حکومت پهلوی هم با علم مذهب وارد عرصه شد، گفت: پس‌ازاینکه رضاخان به قدرت رسید، بلافاصله عزاداری برای امام حسین(ع) را به‌طور کل ممنوع اعلام کرد، فرمان بی‌حجاب کردن زن‌ها به بهانه مدرنیته صادر و فرمان داد که روحانیون به‌کل باید خلع لباس شوند و حتی خط فارسی هم باید به لاتین تبدیل شود، که درنتیجه کشور را به کشوری کاملاً وابسته تبدیل کردند که مردمش هرگز به استقلال فکر نکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پس از رضاخان گروه‌هایی از روشنفکران متدین در ایران به وجود آمدند که معتقد بودند اسلام، اسلام علمی و تجربی است یعنی باهدف مقدس پا به عرصه گذاشتند، اما روش و رویکرد صحیحی نداشتند و در مقابل گروه‌هایی بودند که دین را خلاف مفاهیم علمی و تجربی می‌دانستند.

رحیم‌پور تصریح کرد: جناح دیگری نیز با شعار نقد اسلام سنتی و احیای مجدد اسلام شروع به فعالیت کردند که تعریف صحیحی از اسلام سنتی نداشتند و درنهایت نتوانستند در صدر انقلابیون قرار بگیرند و تنها انقلابیون واقعی بودند که سرنوشت جنگ عقاید را رقم زدند و طومار رژیم پهلوی را پیچیدند.

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image