153331_orig-copy

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری فارس، ناصر باکیده در گفتوگو با خبرنگار این خبرگزاری، با انتقاد از برخی از عملکردهای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: آنچه که ما از بیرون می‌بینیم متاسفانه عدم یک برنامه‌ریزی واحد و هدف‌گذاری از سوی انجمن سینمای جوانان ایران است.
وی افزود: باید اتاق‌های فکری در این انجمن شکل بگیرد که در قالب هیات مدیره و هیات امنا و همینطور جوانان فیلمساز با تجربه وجود دارد و این نکته را نیز باید در برنامه های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت درنظر بگیریم، اگر از ۹۰ هزار نفری که توسط انجمن سینمای جوانان آموزش دیده‌اند آیا نمیتوانیم حداقل ۳۰ هزار نفر آنها را بیابیم و بعنوان سربازان فرهنگی ما باشند.
وی تصریح کرد: نفس تاسیس انجمن سینمای جوان ایجاد فرصت برای ارتقای سطح سواد بصری جوانان در کل کشور است. جریان فیلم کوتاه نیازمند پرسشی جدی است. چگونه به آموزش، تولید و عرضه در این برهه ی زمانی بنگریم.

تصمیمات در پشت درهای بسته گرفته می شود
باکیده در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تا چه اندازه پی‌گیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در این دوره بوده است گفت: تا حدودی پیگیری کردم اینجا این بحث که یک نفر بیاید و نجات دهنده باشد وجود ندارد؛ نهادی همچون انجمن سینمای جوان ایران یک پتانسیل ویژه دارد و فرصتی است در دست مدیران سینمایی، این فرصت به گستردگی کشورمان است.
وی افزود: طیف وسیع علاقه‌مندان به سینما وجود دارد و از طرف دیگر خیل عظیمی از هنرجویان را داریم، اگر تصمیمات‌مان را بخواهیم در پشت درهای بسته عملیاتی کنیم نتیجه خوبی نخواهد داشت و در مقابل باید مطمئن باشیم که نسل جوان و امروزی ما به سرعت عکس‌العمل نشان خواهد داد.
با کیده تصریح کرد: به نظر می آید با توجه به حجم گسترده ی تولیدات فیلم کوتاه در کشور، تقویت هفته های فیلم، گسترش جشنواره های منطقه ای در کشور، می تواند به طور جدی فضاهای رقابتی و تفکیکی جریان سینمای کوتاه آماتور و حرفه ای را در این حوزه دربرداشته باشد.
وی که در دوره‌ای تجربه مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران را نیز داشته است، اظهار کرد: بخشی از اعتراضات همواره وجود داشته،‌ شخصا تجربه این فضا را داشته‌ام خیلی از خواسته‌ها به طور طبیعی در جشنوار‌ه‌ها گنجانده نمی‌شود.
باکیده خاطر نشان کرد: نمی‌توان در هیچ جشنواره‌‌ای سفره‌ای پهن کرد و همه را راضی نگه داشت. باید جشنواره فیلم کوتاه را به عنوان یک جشنواره بین‌المللی دید و آن را به جهانی شدن نزدیک کنیم. به چگونگی این مسیر نیز باید فکر کرد.
وی اظهار داشت: امروز وقتی که ما می‌آییم و در جشنواره فیلم کوتاه جایزه بازیگری می‌دهیم تندیس و نشان کیارستمی می‌دهیم، هیات های ۳۳ نفره انتخاب می کنیم و هیات انتخاب را علی‌رغم حساسیت‌های موجود جوانان، کنار می گذاریم؛ طبیعتاً مباحثی باز می‌شود که برای فیلم‌سازان که صاحبان اصلی جشنواره هستند قابل پرسش خواهد بود.

با چند پاتوق برای فیلم دیدن مشکل فیلم کوتاه حل نمی شود
باکیده در ادامه اضافه کرد: در بحث عدالت فرهنگی ما بسترهای زیادی داریم که در کل کشور وجود دارد. در سراسر کشور با فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف فرهنگی مواجه هستیم
ناصر باکیده در پایان با طرح این پرسش که چقدر از تولیدات ما که می‌تواند ترسیم کننده یک رنگین کمان فرهنگی باشد؛ به این سمت هدایت شده و سهم فیلمسازان در استان ها چقدر است؟ تصریح کرد: زمانی که صحبت از عرضه و نمایش فیلم کوتاه می‌کنیم آیا باید فکر کنیم با تشکیل چند پاتوق برای دیدن فیلم می‌توان مشکل اکران فیلم کوتاه را حل کرد؟ بهتر نیست علاوه بر آن به دستیابی به بازارهای منطقه ای و بین المللی فکر کنیم. این نکته نیز می‌تواند جزو وظایف فعالیت های بین‌المللی باشد. دستگاه‌های متولی جریان سینمای کوتاه چقدر به این سمت حرکت کرده‌اند؟

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image