img_20161116_174352-copy-copy

محمد برومند / به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ چهارشنبه بیست و ششم آبان ماه علی جعفری کارشناس و منتقد سینما در جلسه برداشت کوتاه فیلم «آسانسور» که با حضور سعید ابراهیمی کارگردان فیلم، در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، گفت: مشکل اساسی ما در سینما عملاً قصه گویی است؛ ما قصه گوهای خوبی نیستیم؛ این مشکل در سینمای بلند نیز دیده میشود.
وی با اشاره به فیلم «محمد رسول الله» و علت شکست تجاری آن، عنوان کرد: بزرگترین فیلم سینمایی ما نیز همین مشکل را داشت؛ سه ساعت فیلم میبینیم ولی عملاً چیزی نمیبینیم؛ در خصوص مواردی صحبت میکند که ربطی به ماجرا ندارد، داستانی در کار نیست.
منتقد سینما با بیان اینکه پروداکشن عظیم و هزینه زیاد، زمانی که چیزی را برای مخاطب نداشته باشد دیگر اهیمت پیدا نمیکند، افزود: سینمای ما قادر نیست داستان یک رباعی کوتاه را بگوید.
علی جعفری کارشناس جلسه در خصوص نگارش فیلمنامه کوتاه عنوان کرد: فیلمسازان کوتاه ما به مشکل فیلمسازان بلند دچار شده اند؛ گمان میکنند که برای رسیدن به یک فیلم، حتماً باید خودشان فیلمنامه را بنویسند.
وی افزود: بر اساس تجربه ای که داشتم، فیلم دیدم و داوری جشنواره داشتم خیلی معدود در تیتراژ فیلم دیدم که دو یا سه نفر روی یک فیلمنامه کار کنند.
وی با بیان اینکه اگر چند نفر برای نگارش فیلمنامه ورود کنند، میتوانند زوایای مختلفی از انسان را ببینند، تصریح کرد: شاید فیلم کوتاه یک اثر شخصی باشد اما در واقع چنین نیست؛ فیلم کوتاه برای مخاطبینی با نظرات متفاوت ساخته میشود، اینجا است که درگیری من با فیلمنامه فیلم کوتاه آغاز میشود.
کارشناس سینما با بیان اینکه فیلمی که درگیر سلایق سازنده شود، نمیتواند مخاطب را با خود همراه کند، افزود: من به سینمای ضد قصه اعتقادی ندارم؛ سینمای ضد قصه وجود خارجی ندارد؛ چطور ممکن است فیلمی داستان نگوید درحالی که هر پلان و حتی عکس داستانی دارد.
جعفری در خصوص سختی های ساخت فیلم اظهار کرد: تولید فیلم، آن هم در این سرزمین و با این شرایط فعلی کار ساده ای نیست؛ طبیعتاً ساخت هر فیلم یک اتفاق بزرگ است. از همین جهت تلاش برای ساخت یک فیلم برای ما اهمیت زیادی دارد.

فیلم ضد قصه در سینما وجود دارد
مهدی رضایی منتقد سینما در خصوص قصه گویی در سینما عنوان کرد: فیلم های ضد قصه نیز داریم. فیلم های مدرن همین گونه هستند.
وی افزود: در فیلم کوتاه فرصت برای قصه گویی کم است که بایستی با یکسری اتفاقات بیننده را درگیر کرد.
رضایی با بیان اینکه آسانسور داستان مرد است و نه زن، داستان می توانست جلوتر برود اما زود تمام شد. تصریح کرد: اتفاقی که در فیلم کوتاه می توانست رخ دهد ایجاد نشده است. این ایده برای فیلم کوتاه وسیع است و پایان بندی تاثیر گذاری ندارد.

قصه گفتن دور از نظر من است
سعید ابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلمنامه درباره چه چیزی است، عنوان کرد: قصه در خصوص آدم ها و رابطه محسن و زن همسایه است. فیلمنامه ما بین این روابط گریزی میزند و به تنهایی افراد می پردازد.
ابراهیمی افزود: قصه گفتن دور از نظر من است؛ تنها راه شخصیت پردازی کش مکش نیست و راه های زیادی برای شخصیت پردازی وجود دارد.
کارگردان «آسانسور» با بیان اینکه الزاما موقعیت ها دراماتیک نیستند و کش مکش ندارند، تصریح کرد: من شاید قصه گوی خوبی نباشم؛ اما ترجیح من این است که موقعیتی را که دوست دارم، در فیلم خلق کنم و شخصیت را در آن موقعیت قرار دهم.
سعید ابراهیمی در پایان افزود: سعی داشتم آسانسور را بر اساس چگونگی هایی که دوست داشتم بسازم و نه چرایی هایی که وجود دارد.

کد خبرنگار: ۹۵۰۱۱۵۵

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image