photo_2016-04-26_17-02-05 copy

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه فاطمه استثنایی دانشجوی دکتری حکمت متعالیه در جلسه نقد و بررسی فلسفی قانون جذب اظهار داشت: قانون مثبت اندیشی و تغییر باورها نگرش همه‌چیز می‌باشد و این تغییر نگرش است که برای ما پیام‌های مثبتی می‌آورد، باورهای آرامش‌بخش را زندگی کنیم زیرا ما را مثبت اندیش می‌کنند.
وی افزود: قانون جذب از مبانی موفقیت در قرن حاضر است، به این قانون از رویکردهای مختلفی می‌توان نگاه کرد، قصد دارم این قانون را به لحاظ فلسفی و عقلی به‌خصوص در فلسفه‌ ملاصدرا بررسی کنم.
استثنایی بابیان اینکه شاه‌بیت قانون جذب تجسم خلاق و قدرت خداگون ذهن است، عنوان کرد: ما دو ادعای مهم در قانون جذب داریم؛ اولین ذهن انسان قدرت دارد بر پدیده‌های خارج از ذهن تأثیر گذارد و امور بیرون از انسان را به نفع انسان تغییر دهد.
وی افزود: دومین ادعا تأثیرگذاری ذهن بر پدیده‌ها از نوع تأثیر علت بر معلول است.
فاطمه استثنایی با اشاره به کتاب راز نوشته «راندا برن» آن کتاب را اوج گسترش قانون جذب معرفی کرد و گفت: از دهه ۱۹۹۰ این قانون موردتوجه قرار گرفت و متفکرانی پیرامون آن نظر دادند، اما اوج شیوع آن با کتاب راز است.
اولین مؤلفه قانون جذب، تعیین هدف است
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه بابیان مؤلفه‌های اساسی قانون جذب اظهار داشت: این‌که تصور کنیم که قانون جذب صرفاً این است که به هر چه بیندیشیم همان اتفاق رخ می‌دهد، تصور درستی نیست و این قانون مؤلفه‌های مهمی دارد.
وی در ادامه ابراز کرد: اولین مؤلفه قانون جذب، تعیین هدف است. هدف یعنی اینکه یک عامل موجب حرکت ما شود و آن‌قدر برای مهم باشد که بسیار بکوشیم که به آن عامل دست پیدا کنیم. هدف یعنی؛ دقیقاً من بدانم چه می‌خواهم.
استثنایی دومین مؤلفه قانون جذب را مثبت اندیشی و تغییر باورها عنوان کرد و اظهار داشت: قبل از تجسم و تصور خواسته‌ها، ما باید باورهای مثبتی داشته باشیم. مثبت اندیشی یعنی؛ پذیرش وقایع به همان صورتی که هستند ولو تلخ و مشاهده آن‌ها به مثبت‌ترین شکل ممکن.
فاطمه استثنایی بابیان اینکه تلقین، سومین مؤلفه مهم قانون است، گفت: اگر در فکر و زبان خود عبارت‌های تأکیدی مثبت را تکرار کنیم، این عبارات در ناخودآگاه ما نفوذ می‌یابد، عبارات تأکیدی مثبت از مهم‌ترین ارکان قانون جذب است.
وی اظهار داشت: چهارمین مؤلفه این قانون تجسم خلاق است، ما باید درعین‌حال که خواسته و باور خود را به زبان می‌آوریم، خود را در آن موقعیت تجسم کنیم. تصویرسازی خود در شرایط دلخواهمان بسیار مهم است.
وی افزود: در قانون جذب انرژی تصورات و افکار ما، مسئول تحقق دادن به خواسته‌های ذهنی ماست.
استثنایی در پاسخ به این سؤال که چگونه تصورات ما تبدیل به واقعیت می‌شوند، ابراز کرد: عالم ماده انرژی است، عنصر اصلی ماده نوعی نیرو یا جوهر می‌باشد که می‌توانیم آن را انرژی بخوانیم.
وی افزود: هر انرژی تمایل به جذب انرژی‌های باکیفیت مشابه خود را، در تراکم بالاتر و بهتر دارد. انرژی دارای خاصیت مغناطیسی است یعنی انرژی دارای کیفیت یا طیفی مشابه به خود را جذب می‌کند.
فاطمه استثنایی با اشاره به موانع اثرگذاری قانون جذب، گفت: حسادت، کینه و خشم، ترس و نگرانی، وابستگی، غرور، زندگی کردن درگذشته، تفکرات منفی و ناسپاسی از موانع اثرگذاری قانون جذب است.

کاربرد قانون جذب از طریق انسان‌شناسی فلسفی
استثنایی با اشاره به مفهوم خلاقیت در فلسفه اسلامی، اظهار داشت: انسان در فلسفه اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای در عالم است، در فلسفه اسلامی فراتر از تأثیرات و تأثرات ما بحثی داریم به نام خلاقیت، که مفهوم آن در اینجا به معنای خلق کردن است.
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه بیان کرد: در فلسفه ملاصدرا انسان هم در مقام ذهن و هم در بیرون آن می‌تواند سبب بروز پدیده‌ها شود، خلاقیت‌های بیرونی ما دودسته‌اند؛ باواسطه و بی‌واسطه.
وی افزود: بیشتر انسان‌ها به سبب اشتغال به امور مادی، از خلاقیت‌های بی‌واسطه ناتوان هستند و تنها نفوس قوی مانند؛ پیامبران، امامان و انسان‌های باکرامت توانایی انجام آن رادارند.
فاطمه استثنایی عنوان کرد: خلاقیت نفس در درون به‌محض اراده ایجاد می‌شود، این ویژگی عمومی انسان‌هاست. این قدرت می‌تواند در عالم خارج برای برخی از انسان‌ها تحقق یابد، اما برای بیشتر مردم به علت اینکه درگیر تعلقات جسم شده‌اند محقق نمی‌شود.
وی در ادامه افزود: ملاصدرا معتقد است خلاقیت در درون، ویژگی همه انسان‌هاست و خلاقیت در بیرون، برای عده‌ای اندک است.
استثنایی با اشاره به مبانی توجیه‌کننده قانون جذب در فلسفه ملاصدرا اظهار داشت: تجرد نفس اولین مبناست، نفس موجودی مجرد و ملکوتی است. موجودات مجرد توان خلق و ابداع دارند، پس نفس توان خلاقیت دارد.
وی افزود: تجرد قوه خیال، فاعل بودن نفس مانند؛ اعلی بودن نفس، تمام توانایی انسان، از دیگر مبانی توجیه‌کننده قانون جذب در فلسفه ملاصدرا است.
استثنایی ابراز کرد: بر اساس مبانی فلسفی قطعاً باورها، تفکرات و تصورات انسان، نقش بسزایی در پدید آمدن اتفاقات زندگی وی خواهند داشت، اما بر اساس روابط علی و معلولی پدیده‌ها، این مسئله تنها دلیل تحقق وقایع نیست.
وی افزود: به عبارتی یک برگ که از درخت می‌افتد صدها دلیل علت افتادن این برگ از درخت است، بنابراین بر اساس فلسفه اسلامی بی‌تأثیر نیست، اما تنها عامل هم نیست.
وی گفت: نفس انسان و صور ذهنی او موجودات حقیقی مجرد هستند، وجود از قدرت بیشتری نسبت به موجودات مادی برخوردار است و قابلیت تأثیرگذاری در عالم ماده را دارد.
فاطمه استثنایی در ادامه بیان کرد: بر اساس مکانیزم جذب و بر اساس مبانی فلسفی مادی، انرژی دانستن فکر و جذب ارتعاشات، مشابه نیست بلکه به نظر می‌رسد بر اساس مبانی فلسفی دو ادعای مطرح‌شده، در قانون جذب بهتر قابل تبیین و دفاع باشند.
وی در پایان گفت: البته لازم به ذکر است که به علت ارتباط شدید جسم و روح انکار صد در صد آنچه در حیطه علوم تجربی در باب آگاهی و ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه گفته‌شده است صحیح نیست.

کدخبرنگار: ۹۴۰۲۱۴۱

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppLineYahoo MailGoogle Gmail
برچسب ها: , , , , , , , , ,
عضویت در خبرنامه

\ نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image