بختیاری با اشاره به اتخاذ برند خانه بهار برای دومین سال متوالی گفت: هنرمندان صنوف تقاضای مشارکت در فعالیت‌ های خانه بهار را دارند از این ‌رو حداکثر رشته های هنری در نوروز 98 لحاظ شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران نیوز آنلاین؛ هادی بختیاری معاون فرهنگی شهردار مشهد در جمع اصحاب رسانه در خصوص برنامه ‌های پیش روی سازمان اجتماعی و فرهنگی در آستانه بهار ۱۳۹۸ گفت: آنچه بعد از یک دهه تجربه در حوزه فعالیت ‌های فرهنگی مدنظر ماست، این است که فعالیت‌ ها از یک روند تکاملی و تعالی برخوردار باشد و این امر نیازمند یک ‌سری اصلاحات، تغییرات و تنظیمات است که به بخشی از آن‌ ها اشاره می ‌کنم.
وی در ادامه عنوان کرد: هر فراخوان در حوزه فعالیت فرهنگی مبتنی بر دعوت متولیان امر از جامعه مخاطب است بر همین اساس هر چه این دعوت از سطح کاری بالاتری برخوردار باشد، قطعا در مخاطب میل بیشتری را برای حضور شاهد خواهیم بود.

اتخاذ برند خانه بهار برای دومین سال متوالی
هادی بختیاری با اشاره به اتخاذ برند خانه بهار برای دومین سال متوالی، بیان کرد: همچنین هنرمندان صنوف تقاضای مشارکت در فعالیت‌ های خانه بهار را دارند، از این ‌رو حداکثر رشته های هنری در نوروز ۹۸ لحاظ شد.
بختیاری ادامه داد: البته این به معنای تکامل در این زمینه نیست و سال آینده سطح گسترده‌ تری از صنوف نیز در فعالیت‌ های بهارانه مشارکت داده خواهند شد.
بختیاری با بیان اینکه ارتقای سطح داوری دو دستاورد را برای ما به ارمغان آورده است خاطرنشان کرد: اول این‌ که اعتماد جامعه هنری را به کار افزایش می‌ دهد و دوم این ‌که بر خروجی و سطح هنری آثار نیز بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: موضوع دیگری که مورد تاکید ما بود این مطلب است که به دلیل اینکه آثار، آثاری هستند که موجب نشاط در نوروز می‌ شوند، از دلالت‌ های فرهنگی خود فاصله نگیرند، در هویت ‌زایی نقش به سزایی ایفا کنند و کارکرد فرهنگی نیز داشته باشد که البته در فراخوان هم به آن اشاره شده بود.
وی در ادامه اظهار داشت: در واقع هزینه ‌های زیادی صرف ساخت این سازه ها می‌شود ولی به دلیل اینکه نگاه به آثار نگاه موقت است موجب شده است که ما آثار ماندگار کمی در شهر داشته باشیم از همین رو باید این موضوع به تدریج فرهنگ سازی شود تا شاهد آثار ماندگارتری در شهر باشیم.
وی گفت: از دیگر سیاست ‌ها و دغدغه‌ های دیگر این است که مخاطب از این آثار بهره‌ مند شود و زائران وقتی در ایام نوروز تردد می ‌کنند، از شادابی و نشاط بهره ‌مند شوند.
معاون فرهنگی شهردار در خصوص نقش و حضور مردم استقبال از بهار اضافه کرد: باید بدانیم نقش مردم در استقبال از بهار کجاست و این‌ که مردم چه میزان در داوری‌ ها نقش پیدا می‌ کنند و در همین راستا نیز بتوانیم نقش مردمی را پررنگ‌ تر کنیم.
وی در ادامه افزود: اینکه مردم تا چه اندازه می‌توانند فعالانه ‌تر در خلق این فضاها ورود کنند، برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ برای این کار سالانه یک نظرسنجی انجام می‌شود و به نوعی در سیاست ‌های سال بعد، از بازتاب نظرات مردم استفاده می ‌شود اما انتظار این است که ما فعالانه ‌تر حضور مردم را داشته باشیم.
بختیاری گفت: برای این کار در حال طراحی پویش ‌هایی مردمی هستیم چرا که ما سال قبل پویش مردمی خانه بهار را داشتیم و امسال این محلات به ۱۶ محله رسیدند و مردم خودشان نظر می ‌دهند که برای نوروز چه انتظاری دارند و در نهایت ما خدمات و مطالبات خودشان را با کمک خودشان، اجرایی می ‌کنیم.
وی عنوان کرد: در کنار آن امسال پویش رنگ‌ ها نیز طراحی شده است که مواد و رنگ لازم توسط شهرداری تهیه و در اختیار مردم قرار می گیرد و گروه‌ های مردمی این رنگ ‌ها را برای زیباسازی محیط محلات خودشان استفاده می کنند که این به هدف ما یعنی نقش‌آفرینی فعالانه ‌تر مردم در فعالیت ‌های خانه بهار بسیار کمک خواهد کرد.
بختیاری به تدارک جشنواره عکس اشاره کرد و افزود: در این جشنواره به دنبال دریافت بازتاب‌های ثبت خاطرات هستیم و عکس‌های برتر داوری می‌شود. این جشنواره بهانه‌ای است تا ببینیم کدام اثر ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کرده و تحلیل و بررسی پیرامون آثار صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر این ‌که مساله خلاقیت جزء دغدغه ‌های ماست، اظهار کرد: در نظرسنجی‌ هایی که انجام شده، زائران به طراحی هنری از ۱۰نمره ۹٫۲ داده اند و با توجه به اینکه اتفاقاتی که در طی سال های اخیر در مشهد افتاده، ذائقه هنری مشهدی‌ ها را نسبت به دیگر شهرها ارتقاء بخشیده است و آن‌ ها نمره ۷/۷ از ۱۰ را داده اند.
وی افزود: شهروندان به جذابیت این کارها نمره ۸/۳ داده اند و ما تلاشمان این است که جذابیت افزایش پیدا کند، همچنین برای جدید بودن نسبت به سال قبل نیز نمره ۷/۱ داده شده است.
معاون فرهنگی شهردار افزود: افراد بر اساس تجربه‌ سال‌ های قبلی ‌شان نظر دادند و برای همین مشهدی ‌ها نمره پایین‌ تری نسبت به غیرمشهدی‌ ها دارند و انباشت تجربه آن ‌ها از زائران دیگر بیشتر بوده است.
بختیاری گفت: تاثیر این ‌طرح‌ ها بر زیبایی شهر ۸/۴، تاثیر بر شادی و نشاط ۷/۹ و به تناسب طرح‌ های هنری با معنویت نمره ۷ دادند؛ حتی در مورد توزیع در مناطق حاشیه ‌ای، شهروندان مشهدی رضایت بالایی نداشتند و ۴۲ درصد ارزیابی شده است.
وی ادامه داد: میزان اعتباراتی که برای این کار تخصیص یافته ۴ میلیارد در سال جاری بوده که بخشی از آن هزینه شده و سه میلیارد آن هم برای ایام نوروز ماندگار شده ولی مطمئنا کفاف نمی‌دهد. واقعیت این است که ما با کمبود منابع مواجهیم؛ البته از طرفی این مساله خود یک فرصت است تا ما داوری ‌های بهتر و خروجی ‌های فاخرتری داشته باشیم.
معاون فرهنگی شهردار گفت: امسال ۵۲ اثر در بخش خروجی المان ‌های موقت انتخاب شده و متاسفانه به لحاظ موضوع مالی نتوانستیم تمام این آثار را داشته باشیم.

شهر مشهد، شهر هنر
محمدمحسن مصحفی معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشت عنوان کرد: مطابق سیاست‌ های شهرداری و معاونت فرهنگی، تلاش می ‌کنیم با توجه به سابقه‌ ای که مشهد در هنر شهری داشته و در میان شهرهای بزرگ کشور پیشگام بوده، مشهد را به عنوان کانون هنر شهری در کشور معرفی کنیم و در این زمینه مبانی را تقویت می ‌کنیم تا این عنوان برای مشهد نهادینه شود.
وی ادامه داد: اگر از روی انصاف بخواهیم قضاوت کنیم، با ۱۲ سال سابقه ‌ای که مشهد در این زمینه دارد، این حق شهر مشهد است که تلاش شود به عنوان شهر هنر در یک بازه زمانی معقول و منطقی به شهروندان سایر شهرها به رسمیت شناخته شود.
مصحفی خاطرنشان کرد: ما در شهر دو نوع نماد و المان خواهیم داشت؛ المان ‌هایی که خانه هنرمندان ما با ویژگی ‌ها و مختصاتی که گفتم، ساخته ‌اند و دوم المان‌ هایی که همکاران ما در معاونت خدمات شهری در سطح شهرنصب می‌ کنند که تفاوت این دو المان در این است که خدمات شهری تاکید بر استفاده از گل و گیاه دارد.
وی در خصوص تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه افزود: در سازه‌های موقت شهری، ۶۹۱ اثر، در هنرهای مربوط به منظر شهری ۲۸۵ اثر، در نقاشی دیواری ۳۷۰ ، در هنرهای نمایشی ۳۳۲ و در هنرهای تجسمی ۶۲ اثر به دست ما رسیده است.
معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: پس از بررسی و داوری، ۳۰ اثر در دیوارنگاری پذیرفته شد و در حال اجراست، همچنین ۲۵ اثر در یادمان‌ های موقت شهری، ۴ اثر در هنرهای چندرسانه ‌ای و ۱۵ اثر در ذیل عنوان آذین ‌بندی و طراحی منظر پذیرفته شدند،احتمال می ‌دهیم حدود ۲۵ اثر در هنرهای نمایشی انتخاب شوند و در ۹۲ نقطه شهری مانند سالن‌ ها و فضاهای باز اجرا شوند.
مصحفی بیان کرد: برای این که به یادمان‌ های ثابت برسیم، طبیعتا پروسه طولانی ‌تری نیاز داریم؛ سومین دو سالانه مجسمه ‌سازی مشهد بعد از یک وقفه چند ساله در اداره هنری و خانه هنرمندان با همکاری انجمن مجسمه ‌سازان در حال برگزاری می باشد و فراخوان آن نیز زده شده است؛ امیدوارم از دل آثاری که خواهد رسید، بتوانیم آثار مطلوبی برای شهر انتخاب کنیم و در طول سال آینده نصب کنیم.
مصحفی گفت: برگزاری هفته پژوهش با موضوع هنرهای شهری در مشهد از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفند برگزار می‌شود.
وی افزود: در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدای سال نو، فرهنگ ‌سراهایی نیز در این زمینه فعالیت دارند و برنامه ‌هایی را با حال و هوای عید و بهار و البته اعیاد مذهبی مانند جشنواره هفت ‌سین و سفیران بهار، آموزش سفره ‌آرایی و… آماده کرده‌اند.

توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه
رضا دانایی معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: امسال بهار با دو رویداد و فضای فرهنگی در ایام اعیاد رجبیه و نوروز باستانی مقارن است، ما در مجموعه اجتماعی و مشارکت‌ ها با هدف ایجاد فضاهای تعاملی، مشارکت‌ جویانه و فضاهای گرم اجتماعی برنامه ‌ریزی‌ های متنوعی را با همکاری مناطق ۱۳ گانه و بعضا فرهنگ ‌سراها و اداره هنری داشته ایم.
وی ادامه داد: اولین برنامه ‌ای که در منطقه ۹ برگزار خواهیم کرد، شب‌ های مشهد با رویکرد بهارانه است و قرار است در بلوار هفت تیر برگزار شود و مجموعه‌ای از رویدادهای فرهنگ اجتماعی و نشاط‌‌ افزاست که برگزار خواهد شد و بیشتر هم بحث تعاملات اجتماعی گرم را مدنظر داریم.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: برنامه بعدی ما پاتوق تجربه است؛ ما در شهریور ماه، تجربه خوبی را در پارک کوهسنگی داشتیم و در آنجا رویداد بسیار خوبی با همکاری گروه‌ های هنری اعم از کسانی که در حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای صنایع دستی کار می‌ کنند، داشتیم و در این رویداد، هنرمندان با یک فضای تعاملی با مردم، آثاری را با هم خلق می‌کنند و در نهایت گروهی که در کنار هنرمند قرار می‌گیرند، می‌توانند آن اثر را یا برای خودشان خریداری کنند و یا به نفع یکی از مجموعه‌ های خیریه اهداء کنند؛ ضمن این که پاتوق تجربه در بوستان کوهسنگی و محله جنت برگزار خواهد شد.
دانایی خاطرنشان کرد: خیابان هنر و تجربه از دیگر برنامه‌ هاست که در منطقه ۹ برگزار خواهد شد و یک رویکرد تعاملی با هنرمندان خواهد داشت؛ همچنین از گروه‌ های هنری و هنرمندان شهر دعوت خواهد شد و ما یک رویداد اجتماعی همراه با نشاط و انتقال پیام ‌های هنری را خواهیم داشت.
معاون اجتماعی و مشارکت‌ های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: در فصل بهار، جشنواره گرافیکی را هم برگزار خواهیم کرد که از فروردین ماه شروع و تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: جشنواره گلستانه نیز در ورودی بازار کتاب گلستان از دیگر برنام ه‌هاست که یک رویداد فرهنگی اجتماعی با مشارکت مردم و با رویکرد توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه خواهد بود و از هنرمندان این عرصه و گروه ‌های اجتماعی فعال در این عرصه بهره خواهیم برد.
وی بیان کرد: یک برنامه دیگر طرح مطالعات نوروزی با هدف دانش‌ آموزان حاشیه شهر است که در ۹ قرائت ‌خانه ‌ای که عمدتا در مناطق حاشیه شهر داریم، فضایی برای دانش ‌آموزان علاقه ‌مندی که فضایی برای مطالعه ندارند، با دعوت از گروه ‌های کارشناسی و دانشجویان علاقه ‌مند با محوریت دانشگاه فردوسی آماده شده است و ما سعی می‌کنیم ۲۵ دانش‌آموز نخبه که در این قرائت ‌خانه ‌ها مطالعه داشتند را در دانشگاه بورس کنیم تا بتوانند آن دوره را در آنجا بگذرانند و از تجربه آنان در شهر استفاده کنیم.

سوغاتی به قدمت مشهد
نرگس شالچیان معاون گردشگری و امور زیارت شهرداری مشهد نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ایستگاه ‌های استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر، محور قوچان، نیشابور، راه‌آهن و پایانه مسافربری آماده فعالیت هستند و تجهیز شده‌اند و طبق برنامه ریزی های انجام شده نیز المان ‌هایی را در آن مکان ها قرار خواهد گرفت و مراسم آیینی ‌‌ای را برای استقبال از زائرین خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در کنار زیبایی‌ سازی بصری، از نظر محتوایی هم تغییرات خاصی را خواهیم داشت. پایگاه‌‌ های اطلاع سفر و راهنمای زائر در سطح شهر به جهت کمی و کیفی افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد ‌آن‌ها به ۲۷ عدد خواهد رسید؛ هم‌ چنین پایگاه تخصصی ما در پایانه مسافربری افتتاح خواهد شد.
شالچیان بیان کرد: در قسمت تولید محصولات، سعی کردیم محصولات مکتوب و رسانه ‌ای تنوع داشته باشیم و سوغات خاصی را برای مشهد تولید کردیم که رونمایی می‌شود؛ این سوغات با استفاده از ظرفیت ‌هایی که در مشهد ریشه و قدمت دارد تهیه شده و هر کدام از این اجزایی که در سوغات قرار گرفته، قدمت مشهد را نشان می ‌دهند.
وی افزود: در راستای خدمات میزبانی بسته‌ های دارای تخفیفی را در حوزه‌ های مختلف در مراکز اطلاعات سفر و راهنمای زائر نیز ارائه خواهیم داد.
معاون گردشگری و امور زیارت شهرداری مشهد گفت: رسالت اصلی شهرداری اسکان نیست و به همین خاطر سال گذشته ما ۳۰ درصد از ظرفیت اسکان را کاهش دادیم؛ امسال هم آن را کاهش دادیم اما در قبال آن با همکاری و هماهنگی ‌ای که با مراکز اسکان ارزان ‌قیمت داشتیم، رزرواسیون به‌گونه ‌ای انجام می ‌شود تا سامان ‌دهی بیشتری را داشته باشیم.
شالچیان اظهار کرد: مراکز اسکان و موقت با ظرفیت اسمی ۲۴ هزار نفر آماده ‌سازی شده ‌اند؛ چهارهزار نفر اسکان اضطرار هستند و ۱۷ هزار نفر نیز در شب اسکان موقت هستند و در نهایت همه این‌ ها در ۲۱ اسفندماه امسال در همایش رسم میزبانی با حضور کسانی که در خط مقدم این استقبال هستند، جمع می ‌شوند مانند تاکسی‌ران‌ها، اتوبوس‌ران‌ها، نیروهای خدمات شهری، هلال احمر و.. که به استقبال آن‌ ها برویم.
وی ادامه داد: در قسمت رویدادی دومین جشنواره خیابان غذا را با همکاری منطقه ۹ برگزار می ‌کنیم؛ دومین جشنواره غذای ما با نام خانه بهار مشغول به کار خواهد کرد ولی در لقای دومین جشنواره خیابان غذا خواهد بود.
وی در ادامه افزود: اتوبوس شهر فرنگ نیز در شهر مشهد به چرخه در می‌ آید و ظرفیت ‌های مختلف را از طریق تصویر پیکسلی به نمایش خواهد گذاشت، تورهای توس‌گردانی خاص با همکاری منطقه ۱۲ آماده هستند و در نهایت طرح آخر هفته‌ های زیارت را نیز داریم؛ ضمن این که تورهای تخصصی و موضوعی مشهدشناسی، مشهد را با ظرفیت ‌های مختلفش به میهمانانش معرفی می‌ کند.

  • نویسنده : 9602219