معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی پرخاشگری و خشونت را دو آسیب اجتماعی در میان دانش آموزان این استان دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران نیوز آنلاین؛ علیرضا مالک اشرفی در همایش توانمندسازی نیروهای پرورشی قطب شهید مدرس که در محل سالن همایش‌های فرهنگیان کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه وقتی تمامی فرآیندها را در کنار یکدیگر قرار می دهیم می بینیم که یک نفر باید بیاید و به داد این جامعه دانش آموزی برسد، اظهار داشت: متاسفانه از برخی شهرستانها خبرهای ناگواری در خصوص دانش آموزان می رسد که نگران کننده است.

وی با اعلام اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته در سال قبل برای شناسایی آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان اولین و شکننده ترین آسیب پرخاشگری و خشونت بود، گفت: پرخاشگری دانش آموزان ناحیه شش مشهد که ظاهرأ ناحیه ای متمول است از پرخاشگری دانش آموزان منطقه تبادکان که بخشی حاشیه شهر محسوب می شود بیشتر است.

معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید براینکه جز ترویج شادی های مباح نمی توان دانش آموزان را از این وضعیت نجات داد، افزود: پرخاشگری از ناکامی‌ها نشأت می گیرد و این موجب می شود به خشونت روی آورند.

وی با بیان اینکه با مشکلات موجود چاره ای نداریم که عالم دانش آموزی را به سمت یکسری برنامه های شاد ببریم، عنوان کرد: معتقدیم افراد شاد کمتر به سمت آسیب های اجتماعی می روند.

معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی کار مربیان پرورشی را فراتر از این مسائل دانست و گفت: هرچند یکی از اعتراضات مربیان پرورشی ازدیاد بخش نامه ها بود و مشاوران هم از طرح های بسیار گله مند بودند اما امسال گزارش خواهی را از مربیان پرورشی ممنوع اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه هرچند سال قبل ۸ هزار و ۸۰۰ مدرسه در استان خراسان رضوی از مربیان پرورشی گزارش مکتوب خواستند اما کدام یک از مدیران این گزارش ها را خواندند، گفت: چه دلیلی دارد وقتی این گزارش ها خوانده و بررسی نمی شود از مربیان پرورشی بخواهیم اقدام به گزارش نویسی کنند.

مالک اشرفی با اشاره به اینکه هر مربی پرورشی می داند که شروع سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس آغاز و در هفته های مختلف باید چه اقداماتی انجام دهد پس نیازی نیست مدام این مسائل را تکرار کنید و آنها را از مربیان مطالبه کنید، اظهار کرد: نمی دانیم مربی پرورشی باید مسابقات را برگزار کند و یا فقط بخشنامه ها را بخواند و جواب دهد.

وی افزود: به دلیل اینکه هنوز انجمن اولیاء، بسیج، اموربانوان و عفاف و حجاب جلوی بخشنامه های خود را نگرفته اند اعلام کرده ایم اگر این بخشنامه ها توضیحی بوده و جنبه صوری دارند هیچ مربی الزام به پاسخ ندارد.

وی با بیان اینکه اگر وقت مربیان حوزه پرورشی آزادتر شود و بتوانیم فقط با دانش آموزان صحبت کنیم مشکلات بسیاری برطرف می شود، مربیان پرورشی که در ساعات تفریح بخواهند درداخل دفتر مدرسه بنشینند هیچ لطفی نمی کنند باید به صحن حیاط رفته و به حرف های دانش آموزان گوش دهند تا مقداری آسیب های موجود را کاهش دهند.

مالک اشرفی با اشاره به اینکه هرچه ساحت علمی را تقویت کنیم ولی نقش مربیان پرورشی را کمرنگ کنیم به نفع دانش آموزان نیست، افزود: برخی مواقع می شود بدون هیچ هزینه ای شادی را برای دانش آموزان ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر چند گرفتن کد برگزاری اردو سخت است و افرادی که در تهران این سامانه را راه‌اندازی کرده‌اند اشتباه کرده‌اند ولی هیچ اردویی بدون مجوز نباید برگزار شود، اظهار داشت: اگر در این اردوها اتفاقی بیفتد هیچ کس از مربیان دفاع نخواهد کرد.

وی در پایان شوراهای دانش آموزی مدارس را اقدام بسیار خوب دولت اصلاحات دانست و افزود: شوراهای دانش آموزی هم بال اجرایی توانمند مدیر مدرسه هستند و هم دانش آموز تربیت اجتماعی را خودش تجربه می‌کند.

  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع خبر : پوششی