ارجی: رمان یکی از مدرن‌ترین، نظام‌مند‌ترین و ساختمند ترین نظریه‌های انسان امروز است و نمی توان رمان را از لحاظ قوام و استواری در دنیای امروز با هیچ هنری حتی با سینما که صنعت و هنر روز است، به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد مقایسه کنیم.

به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ دکتر علی‌اصغر ارجی نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی رمان «قند و آتش» اثر محمد سام موقر در دفترفصلنامه باغ خبوشان این شهرستان با اشاره به اینکه رمان یکی از مدرن‌ترین، نظام‌مند‌ترین و ساختمند ترین نظریه‌های انسان امروز است، تصریح کرد: نمی توان رمان را از لحاظ قوام و استواری در دنیای امروز با هیچ هنری حتی با سینما که صنعت و هنر روز است، به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد مقایسه کنیم.
منتقد ادبی قوچانی بابیان اینکه رمان یک‌شکل و ژانر بسیار فنی و تخصصی است، عنوان کرد: هر هنری مراحل و اشکال گوناگون خود را دارد اما رمان اثری است که کاملاً یک متخصص و نویسنده حرفه‌ای می‌خواهد؛ رمان نقطه آغاز نیست بلکه نقطه پایان است و این ژانر یکی از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین حرفه‌های بشر است.
ارجی اظهار کرد: رمان فقط باید خوب باشد؛ رمان نمی‌تواند در سطح متوسط و بد باشد برای اینکه سازوکار و ساختمانی دارد که این بنا باید ساختاری مستحکم، استوار و انسجام داشته باشد و از این نظر می‌توانیم بگوییم که رمان یک وجه مدرن، پیچیده و ساختمند در دنیای امروز است.
نویسنده قوچانی بابیان این مطلب که رمان دارای تاروپود منسجمی است که جزءبه‌جزء آن به هم ربط دارند، مطرح کرد: رمان باید طراحی خاص داشته باشد زیرا دارای داستانی بلند، حوادث، شخصیت‌ها، فضاها، نمایه‌ها و غیره دارد که اگر در یک ساختار و طراحی مناسب با ذهن مخاطب قرار نگیرد بازهم ساختمانش فرومی‌ریزد.
ارجی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های داستان طراحی است تا ابتدا و پایان داستان در ذهن خواننده شکل بگیرد، تصریح کرد: داستان‌ها، موضوعات، درون‌مایه، بن‌مایه‌ها و غیره محدود هستند اما تنها چیزی که می‌تواند این‌ موضوعات را تازه و بِکر کند طرح است که زاویه دید را برای مخاطب باز و او را برای نگرش و قرائت موضوعی جدید به وجد بیاورد.
نویسنده قوچانی بابیان این مطلب که در دنیای امروز آنچه غربی‌ها را علمی کرده به این دلیل است که آن‌ها قبل از آنکه علم داشته باشند طراحی داشته‌اند، گفت: غربی‌ها معتقدند تکنیک فراتر از علم است و یکی از دلایل موفقیت غربی‌ها در ژانرهای ادبی و سینما موفق هستند طراحی پدیده‌ها است نه صرف پول و صنعت.
وی ادامه داد: همان‌طور که یک ساختمان دارای مصالح خاص است در داستان نیز زبان بسیار مهم است و نویسنده باید بداند از ابزارهای جنس، کمیت، بافت و ساخت چگونه استفاده کند.
ارجی افزود: بیرون از کلمات چیزی وجود ندارد و مفهوم زمانی به وجود می‌آید که جمله به وجود بیاید.
منتقد ادبی قوچانی با اشاره به اینکه زبان و واژگان وسیله نیستند بلکه عین ماجرا هستند، عنوان کرد: رمان در حوزه وصف و دیدن است و اساساً وظیفه هنر و ادبیات این است که پدیده‌های مفهومی گنگ و انتزاعی را تبدیل به پدیده‌ای عینی کند.
ارجی بابیان این مطلب که در ادبیات هیچ قطعیتی وجود ندارد، اذعان کرد: رمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبناهای نظریه‌سازی در دنیای کنونی به‌حساب می‌آید زیرا اگر یک رمان نتواند از درون یک جامعه یک پدیده اجتماعی، تاریخی، سیاسی به‌صورت کالبدی بیرون بکشد و در زندگی شخصی افراد قرار بگیرد که انعکاس‌های تاریخی و اجتماعی جامعه را نبینیم، رمان محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: در دنیای امروزی می‌گویند رمان باید بتواند یک روح سیاسی، اجتماعی و تاریخی را از درون یکسری اتفاقات و کاراکترهای داستان بیرون بکشد و به همین دلیل بهترین رمان‌های دنیا قالبا فردی است که به موازات زندگی شخصی خودش در یک حادثه تاریخی حرکت می‌کند زیرا کشف واقعیت‌ها برای آینده در این پدیده‌ها رخ می‌دهد.
ارجی بابیان اینکه همان‌طور که ترکیب هنر و صنعت وجود دارد ترکیبی بین هنر و علم نیز هست، گفت: داستان‌نویس و رمان‌نویس امروز اگر می‌خواهد پدیده‌ها را به شکل تاریخی و جغرافیایی ببیند باید به شهودش اعتماد کند اما درعین‌حال فضاها را نیز ببیند.
منتقد ادبی قوچانی در پایان اذعان کرد: استدلال‌های رمان از جنس استدلال‌های خیالی نیست و رمان نیز به‌اندازه داستان علمی و تخیلی لازم است آگاهی به موضوعات مربوطه را داشته باشد.

  • نویسنده : 9402134