مدرس  دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران: مبانی به ما آموزش می دهد که یک دیوار کج نشانه هراس داشتن و فرو ریختن است و یا خط افقی نشانه مرگ و خط عمودی نشانه زندگی می باشد و این ها در واقع از تجارب بصری انسان ها به وجود می آید.


به گزارش ایران نیوز آنلاین؛ سلسله نشست های فرهنگی، هنری، پژوهشی، بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با موضوع آنک ریشه ها در گرافیک و با حضور فرزاد ادیبی، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مدرس  دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران برگزار شد.
فرزاد ادیبی متولد ۱۳۴۶ سنقر، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۳، دارای مدرک درجه یک هنری عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مدرس دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) می باشد.
فرزاد ادیبی، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مدرس دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران در خصوص موضوع نشست عنوان کرد: از جایی که موضوع در خصوص ریشه ها می باشد بنده معتقدم که همه ما دارای ریشه هستیم و اگر اینگونه فکر کنیم که بر روی پله ای ایستاده ایم و پله پیشین ما از نظر سنی بعد از ما می باشد بی ربط نگفته ایم.
وی ادامه داد: باید عنوان کرد ریشه هر نسلی در نسل گذشته است و در واقع نمی توان گفت کسی بدون هیچ پیش فرض قبلی به وجود آمده و صاحب کار و سبک و ریشه ای شده است چرا که همه این ها مبتنی بر یکدیگر هستند، حتی اگر کسی به صورت فی البداهه نیز کاری را انجام می دهد در واقع از طبیعت الهام می گیرد و به یکباره به وجود نمی آید.
مدرس دانشکده هنرهای زیبا با اشاره به این که مبانی علم ریشه ها است ادامه داد: مبانی به ما آموزش می دهد که یک دیوار کج نشانه هراس داشتن و فرو ریختن است و یا خط افقی نشانه مرگ و خط عمودی نشانه زندگی می باشد و این ها در واقع از تجارب بصری انسان ها به وجود می آید.
وی ادامه داد: به طور مثال دیده ایم اگر درختی را ببریم افقی می شود؛ حال اگر ما در کره ماه به دنیا آمده بودیم ممکن بود آن درخت بریده شود اما افقی نشود به همین سبب دیگر آن تجربه را در این خصوص نداشتیم، پس این تجربه است که کم کم آموخته ایم و آن را به نسل بعد منتقل می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به انواع ریشه ها عنوان کرد: در واقع ریشه ها بر چند نوع است که می توان به ریشه در سنت تصویری (نوشتاری)، تداعی (ریشه در یک سابقه ذهنی کوتاه مدت)، ریشه در فرهنگ عامه (ریشه های افقی) و خود ریشه شدن اشاره کرد.
مدرس دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران در خصوص ریشه در سنت تصویری نوشتاری عنوان کرد: در واقع سنت تصویری ما تنها شمسه و موضوعاتی از این دست نیست بلکه گاهی نوشتار و خطوط نیز می توانند در بازه سنت تصویری قرار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به تداعی (ریشه در یک سابقه ذهنی کوتاه مدت) نیز افزود: در این خصوص باید گفت گاه شما چیزی را در جایی می بینید و آن به عنوان ریشه عنوان می شود و وقتی دوباره شبیه به آن را در جایی می بینید برایتان تداعی می شود.
وی در توضیح ریشه در فرهنگ عامه نیز اضافه کرد: این ریشه می تواند فرهنگ شفاهی مانند ضرب و المثل، متل و اینگونه موضوعات باشد.
مدرس دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران در پایان نیز در خصوص ریشه شدن نیز عنوان کرد: گاه برخی از موضوعات به علت ترویج یافتن به ریشه تبدیل می شوند که می توان به اشعار برخی از شعرا اشاره کرد
لازم به ذکر است فرزاد ادیبی از طراحان پر کار نسل چهارم محسوب می‌شود که عمده فعالیت ‌های او در زمینه گرافیک فرهنگی از جمله طراحی پوستر، جلدکتاب و مجله، صفحه ‌آرایی و تصویر‌سازی مطبوعات و گاهی نوشته‌ هایی درباره هنر گرافیک است.

  • نویسنده : 9602219